Grundlggande strategi

Denna introduktion om strategi r lmpligast att lsa efter att du har spelat Spelet Tantrix ngra gnger. D kan du lttare tillgodogra dig tipsen och utveckla din spelstyrka p ett bra stt.

Indirekt anslutning

Frsk att skapa indirekta anslutningar till din linje framfr allt i brjan av spelet. En indirekt anslutning innebr att du inte bygger direkt p din linje utan bygger bredvid s att det behvs en bricka till, fr att din linje skall sitta ihop.

Bilden visar en indirekt anslutning fr rd linje. Den kommer att ge fem pong nr brickor senare har spelats vid A och B.

Rd linje har indirekt fem pong

Varje indirekt anslutning kar p din pong med tv (nr den vl har satts ihop senare).

En direkt anslutning kar bara p din pong med ett (men gr det p en gng).

I brjan av spelet r indirekta anslutningar bra att spela eftersom de nstan skert kommer att bli ihopsatta senare. I slutet av spelet r det dock mindre troligt eftersom de bitar som sammanbinder indirekta anslutningar kanske redan har spelats ut.

Tvingad yta

Det viktigaste begreppet i Spelet Tantrix r regeln tvingad yta. Regeln tillter dig nmligen att spela mer n en bricka per omgng. Om du lr dig att behrska denna regel kommer du att frbttra ditt spel avsevrt.

Vad r en tvingad yta?

En tom yta som r omgiven av minst tre brickor kallas fr tvingad yta.

Du mste alltid brja din tur med att fylla i tvingade ytor om det finns ngra. Vid Internetspel har du som hjlp en liten pil bredvid den bricka som passar i en tvingad yta och tvingad yta visas dessutom med en prick i din frg.

En tvingad yta och en bricka som passar i den

Tvingade ytor blir vanligare ju lngre spelet framskrider och tillter/tvingar spelare att spela flera brickor i rad.

Det r ofta bra att skapa tvingade ytor fr att tvinga ut dina egna brickor och drigenom f fler pong.

Genom att skapa en tvingad yta kan du ocks tvinga din motstndare att spela sina brickor dr det gynnar dig.

Du kan alltid vlja i vilken ordning du fyller i dina egna tvingade ytor. Om du ha flera val r det viktigt att tnka noga p vilken bricka som r bst att lgga frst.

Avvakta med att fylla i en tvingad yta som inte r bra fr dig om det finns andra tvingade ytor som du kan fylla i frst. Kanske drar du upp en bricka som ger dig andra alternativ.

Tnk ocks p att tvingade ytor mste fyllas i ven i slutspelet (nr psen r tom).

Sprrad sida

Den lnga pilen i bilden visar en sprrad sida. Begrnsningsregeln frbjuder att du spelar brickor lngs en sprrad sida s lnge som det finns brickor kvar i psen. Den tvingade ytan A mste fyllas frst. Drefter kan du fylla B och sen C osv. Nr du spelar p Internet visas en sprrad sida med gr ytor.

Det r ofta bra att lgga en bricka som skapar en sprrad sida dr din motstndare hller p att bygga p sin linje.

Sm glor

Det r bra om du frsker f din motstndare att gra en liten gla. P s stt slsar du bort hans/hennes vrdefulla brickor och gr det svrare fr honom/henne att gra en lng linje senare.

Bilden visar hur du kan tvinga rd att gra en liten gla och slsa p fyra brickor.

Liten gla med fyra brickor

Om du spelar frsiktigt r det nstan alltid mjligt att undvika att f en gla i din frg tidigt i spelet.

P bilden nedan ser inte de tre brickorna till vnster ut att vara en risk fr att bli till en liten rd gla. Om motstndaren har de rtta brickorna kan denne dremot gra en gla p fljande stt:

Brickan som spelas vid A tvingar ut den andra brickan vid B. Pltsligt har rd ftt en gla med sju brickor och det blir mycket svrt att vinna med den glan. I genomsnitt fr vinnaren omkring 23 pong.

Liten gla med sju brickor